Lewica w Radomiu pyta się o Dworzec PKS w Radomiu.
Członkowie Lewicy w Radomiu są bardzo zaniepokojeni faktem, że Radom jako jedno z nielicznych dużych miast w w Polsce nie posiada dworca PKS. Temat ten był wielokrotnie poruszany podczas spotkań i przy wielu okazjach przez naszych członków i przedstawicieli Lewicy. Nasz sprzeciw budzi fakt, że władze miasta nie były zainteresowane przejęciem dworca od PKS i PKP w celu utrzymania dworca oraz stworzenia na tym terenie inwestycji, która mogła by służyć naszym mieszkańcom.
Skandalem jest fakt, że przedstawiciele miasta nie znaleźli chęci, ani pomysłu na zagospodarowanie jednego z bardziej atrakcyjnych miejsc w mieście, tak by w dalszym ciągu służył on mieszkańcom miasta. Po sprzedaży tego obiektu, teren oraz budynek w dalszym ciągu pozostaje niezagospodarowany, a mieszkańcy nie mają godnego miejsca gdzie można zakupić bilety oraz oczekiwać na autobus .
Stoi to w jawnej sprzeczności również z zapewnieniami rządu PiS ,że będzie przeciwdziałał wykluczeniu komunikacyjnemu , poprzez tworzenie nowych linii na wsiach i małych miejscowościach, a tymczasem ok. 200 tysięczny Radom nie ma własnego dworca PKS. W ten sposób postępuje dalsza degradacja naszego miasta.
Dlatego też na spotkaniu Nowej Lewicy w Posłem na Sejm RP Krzysztofem Gawkowskiem w dniu 23 sierpnia 2021r. które odbyło się w nowej siedzibie Lewicy w Radomiu, temat ten został posłowi zasygnalizowany , a poseł obiecał skierowanie interpelacji poselskiej do Ministra Infrastruktury.
Zapraszamy do lektury interpelacji poselskiej Posła Krzysztofa Gawkowskiego.
Treść wystąpienia posła jak poniżej:
Warszawa, dn. 05 września 2021r.
Krzysztof Gawkowski
Poseł na Sejm RP
Pan
Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury
Szanowny Panie Ministrze,
jak wynika z dostępnej mi wiedzy, Radom jest jedynym większym miastem w Polsce, w którym nie ma budynku dworca autobusowego, gdzie podróżujący mogliby kupić bilet, albo – szczególnie przy niesprzyjającej aurze pogodowej – poczekać na swój autobus. Budynek przy ul. Beliny-Prażmowskiego został sprzedany w 2019 r. za cenę wywoławczą – ok. 4 mln 490 tys. zł i mimo, że od tego wydarzenia minęło już dwa lata, wciąż nieznana jest jego przyszłość.
Zanim doszło jednak do transakcji, w kwietniu 2018 roku, pomiędzy PKP S.A. i PKS
w Radomiu zostało podpisanie porozumienie dotyczące sprzedaży nieruchomości, na której znajduje się dworzec. Miało ono na celu uporządkowanie kwestii prawnych związanych ze stanem własnościowym. PKP zostały bowiem współwłaścicielem dworca autobusowego w Radomiu
w wyniku działań inwestycyjnych prowadzonych w latach 1993-1999.
Nie trudno odnieść wrażenie, że sprzedaż dworca przyczyniła się do dalszej degradacji byłego miasta wojewódzkiego, jakim przez lata był Radom oraz znaczącego obniżenia komfortu podróżnych. Przy tej okazji nie podjęto jednak próby uporządkowania chaosu organizacyjnego, związanego z zatrzymywaniem się autobusów i busów komunikacji regionalnej, międzymiastowej oraz międzynarodowej w wielu miejscach na terenie miasta, jakimi są dworzec, rondo Narodowych Sił Zbrojnych na ulicy Słowackiego, poczta przy placu dworcowym i innych; skupiając swoją uwagę jedynie na sprzedaży nieruchomości.
W związku z powyższym, działając na podstawie art. 14 Ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. 1996 nr 73 poz. 350), proszę dodatkowo o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Ministerstwo - we współpracy z władzami samorządowymi oraz wojewodą - planuje
w Radomiu odtworzenie (bądź budowę nowego) dworca PKS, tak by osoby czekające na peronach, szczególnie w okresie jesienno-zimowym mogły schronić się w ogrzewanych pomieszczeniach? Kiedy? Gdzie? Czy znane są już warunki współpracy? Jeśli NIE, to dlaczego? - Czy Ministerstwo opiniowało sprzedaż dworca PKS? Jak ona brzmiała?
- Czy Ministerstwo dysponuje środkami (i w jakiej wysokości), by dofinansowywać utrzymywanie dworców autobusowych oraz kolejowych w związku z szeroko zapowiadaną przez Rząd walką z wykluczeniem komunikacyjnym oraz rozwojem mniejszych ośrodków miejskich? Jeśli TAK, proszę o podanie nazw programów funkcjonujących w latach 2018-2021 w odniesieniu do gmin, powiatów oraz miast na prawach powiatów wraz
z zestawieniem posiadanych budżetów. - Czy Ministerstwo posiada wiedzę, jakiej wysokości środki na codzienne utrzymanie dworca zaoszczędziły spółki PKS i PKP w związku z jego sprzedażą?
- Jak wygląda obecna siatka połączeń pomiędzy Radomiem a okolicznymi gminami
w regionie, które są finansowane, bądź współfinansowane z budżetu państwa? Którzy prywatni przewoźnicy otrzymują dofinansowanie na prowadzenie kursów? Czy Ministerstwo dysponuje statystykami, ile osób z nich korzysta?
Krzysztof Gawkowski
Poseł na Sejm RP
Po otrzymaniu odpowiedzi Ministra poinformujemy na naszej stronie internetowej oraz w mediach o otrzymanej odpowiedzi. (JL,AL)
Foto B. Dworca PKS w Radomiu - stan z 09.2021r.